Je kind groente laten eten... Hoe dan?     .

 

‘Bah!’
‘Dat lust ik niet!’
Zit jij met je handen in het haar omdat je kind weigert groente te eten? Ben jij al blij als je kind een schijfje komkommer opeet zonder te mopperen? Dan ben je absoluut niet de enige. Terwijl het advies luidt om peuters zo’n 100 gram groente per dag te laten eten en vier- tot twaalfjarigen 150 gram, zijn er maar weinig die dit ook daadwerkelijk halen. En ook al zijn er ontzettend veel creatieve tips en ideeën te vinden om je kind wél groentes te laten eten; voor de meesten werken deze niet. Zouden de verse pastasauzen en curry’s van Albert Heijn hier verandering in kunnen brengen? Ik test het voor je uit!

Ongemerkt groente eten

Mijn zoontje ging als peuter echt niet opeens worteltjes eten omdat ze in de vorm van een gezichtje op zijn bord lagen, met schijfjes komkommer als ogen en een halve tomaat als neus. Wat wel werkte was het ‘verstoppen’ van groente in bijvoorbeeld de pastasaus. Inmiddels is hij bijna negen jaar en eet hij alles. Ik kan je dus één ding beloven: het komt allemaal goed. Echt waar. 

Maar daar heb jij nu natuurlijk helemaal niks aan. Je wilt je kind nú gezond laten eten.
Daarom test ik voor jou acht verse pastasauzen en curry’s, nieuw in het schap van mijn favoriete grootgrutter Albert Heijn. Deze pastasauzen en curry’s zitten boordevol groenten en kruiden en hebben een fijne structuur. Kinderen zullen daardoor dus ongemerkt een portie groente eten. Bovendien zet je met deze sauzen in een handomdraai een gezonde maaltijd op tafel; ideaal dus voor iedereen met een druk (gezins)leven.

Afgelopen week testte ik de verse curry ‘Tikka Masala maïs gele paprika’. Ik ga er goudeerlijk over zijn: Hoe smaakt het? Wat zijn de ingrediënten? Is het gezond? En is deze verse curry ook echt vers?

Vers

Om die laatste vraag meteen te beantwoorden: ja, de nieuwe pastasauzen en curry’s van AH zijn echt vers. Omdat ik ze mocht testen, werden ze hier thuis bezorgd in een koeltas, mét koelelementen. De sauzen en curry’s bestaan uit pure (lees: voedzame) ingrediënten en bevatten verder geen gekke toevoegingen of ondefinieerbare ingrediënten om de houdbaarheid te verhogen; ze zijn dus echt vers en daardoor ook beperkt houdbaar. In de koelkast ermee dus.

Gezond

De ingrediënten van de currysaus Tikka Masala zijn: groente (gele paprika, tomaat, ui, maïs), kruiden en specerijen (koriander en gember), kokosmelk, water, olie en azijn, citrusvezel en een snufje zout. Daar waar een andere Tikka Masala uit pot vreemdsoortige toevoegingen bevat, bestaat deze van de AH louter uit verse en voedzame ingrediënten. Punt. Daar word ik als moeder in ieder geval heel blij van.

Valt in de smaak

Eén pot bevat bijna 500 gram verse currysaus – 475 gram om precies te zijn – en is daarmee voldoende voor drie tot vier personen. Natuurlijk kun je een potje opwarmen en er alleen nog rijst en een stukje vlees bij serveren (ideaal op dagen dat je weinig tijd hebt om te koken), maar een beetje creatieveling geeft er een eigen twist aan. Houd je daarbij rekening met de smaak van je kinderen, dan weet ik zeker dat jouw Tikka Masala absoluut in de smaak valt bij hen. Ter inspiratie geef ik je de twee recepten die ik gemaakt heb met de verse currysaus – en die door mijn thuisfront zeer gewaardeerd werden.

Vegetarische Tikka Masala

Kikkererwten zijn hier thuis een absolute favoriet en laten die nou bij uitstek geschikt zijn voor een vegetarische Tikka Masala. Lekker, gezond en snel klaar.

In plaats van witte rijst, serveer ik couscous bij deze vegetarische curry én een frisse salade van tomaat, komkommer, paprika, Baby Romaine sla en platte peterselie met een citroendressing. Nadat de couscous en de salade klaar zijn, warm ik de verse currysaus en de kikkererwten op in twee aparte pannen, zodat ik ze los van elkaar kan serveren. Deze maaltijd staat binnen twintig minuten op tafel, waarbij het opwarmen van de verse currysaus nog de minste tijd kost; vier minuutjes op het fornuis (of twee minuten in de magnetron).

Broodje Tikka Masala

Weer eens wat anders dan een broodje hamburger en door de verse groentesaus een stuk gezonder. Beleg een broodje naar keuze met gegrilde kipfilet(haasjes), blaadjes sla, schijfjes komkommer, tomaat en augurk en giet er de opgewarmde currysaus overheen. Bestrooi met wat pompoen- en zonnebloempitjes, tuinkers of alfalfa. Ideaal als lunch in het weekend of op avonden dat iedereen moet sporten of vergaderen op de meest ongunstige tijdstippen.

Conclusie

De verse curry Tikka Masala is een echte aanrader. De smaak is mild, maar kan – als je van spicy houdt, met extra knoflook, peper of chilipoeder zo pittig gemaakt worden als je zelf wilt. Aangezien mijn achtjarige daar niet zo van houdt, heb ik dit niet gedaan. De fijne structuur van de saus is ideaal, omdat kinderen daardoor ongemerkt hun portie groente naar binnen werken. Uiteraard kun je de currysaus aanvullen met diverse groentes. Hoewel de authentieke Tikka Masala met kip bereid wordt, leent deze verse curry zich ook uitstekend voor het combineren met andere soorten vlees of vleesvervangers. Serveer er rijst, couscous of een Indiaas Naanbrood bij.
Wat voor mij persoonlijk het grootste voordeel van deze saus is, is dat hij echt vers en gezond is en geen vage ingrediënten of toevoegingen bevat. De verse currysaus Tikka Masala is, net als de andere verse pastasauzen en curry’s van AH, de perfecte basis om in no time een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Well done, Appie!

 
 
 

Meer lezen?