Een opgeruimd huis in 10 minuten

 

Meer lezen?

Een opgeruimd huis in slechts 10 minuten en andere tips om je huis een beetje op orde te houden. Lees hier hoe je dat doet!


1.       Gebruik minstens drie wasmanden of boodschappenkratjes, waar de was alvast in gesorteerd wordt. Eén voor wit, één voor gekleurd en één voor donker. (Een vierde wasmand kan voor was die op hoge temperatuur gewassen moet of andere apart te wassen items.)


2.       Vergeet strijken. Zodra de wasmachine piept dat-ie klaar is, hang je je was op. Als je het een beetje netjes doet, is strijken niet meer nodig. En van een beetje kreuk ligt niemand wakker. Echt niet.


3.       Leer je kids aan om borden, glazen en bekers zelf naar de keuken te brengen.

In het begin consequent blijven herhalen; na een paar weken doen ze het echt uit zichzelf. Beloofd. #hetishiergeenhotel

4.       Maak de douche schoon, terwijl je aan het douchen bent en je conditioner aan het intrekken is.


5.       Bind swiffers onder de pootjes van je kat en/of aan de buik van je kruipende dreumes. Alle beetjes helpen.


6.       Laat je boodschappen bezorgen. Vooral de basisproducten waar je je normaalgesproken een ongeluk aan sjouwt, zoals flessen frisdrank, wijn, Spa, kratten bier en pakken melk. Je kunt het gratis uitproberen, dat laten bezorgen van de boodschappen (geldig t/m 4 maart 2017):

7.       Plan dagelijks de tien-minuutjes-opruimronde in. Neem een (boodschappen)kratje en loop daarmee van voor tot achter door je huis. Alle spullen die je tegenkomt die niet op die plek horen te liggen (sokken, een boek, papieren, speelgoed, allerhande frummels, een vest), doe je in het krat. Vervolgens loop je met alle verzamelde spullen door het huis en leg je alles waar het wél hoort. Als je dit een paar keer per week doet, kost het echt niet meer dan tien minuten per keer en ziet je huis er altijd opgeruimd uit.

 

8.       Ook al heb je ’s avonds echt geen zin meer; pak de vaatwasser in en haal een doekje over het aanrecht. Niets is fijner dan ’s morgens weer in een opgeruimde keuken te komen, waar je direct koffie kunt zetten, in plaats van tegen je rotzooi van gisterenavond aan te lopen.


9.       Plak een Nee-Nee-sticker op je brievenbus. Het scheelt echt een hoop aan oud papier.

10.       Sommige klussen moeten wekelijks – en goed – gebeuren. Zoals stofzuigen, dweilen of de bedden verschonen. Saai... Zet muziek aan en bedenk dat je gemiddeld zo’n 250 calorieën per uur verbrandt met deze klussen. Misschien helpt het.


11.       Zet gewoon alle ramen een paar minuten wagenwijd open. Je huis is gelucht en ruikt in ieder geval weer fris.


12.       Retro-chique: de kruimeldief, om plukken kattenpluis, kruimels chips of miniatuur-sahara’s meteen op te zuigen.


13.       Pak een vuilniszak en loop door je huis. Gooi alles wat weg moet in de zak en vergeet ook niet om, als je dan toch bezig bent, meteen even de ruim-over-datum-producten uit de koelkast weg te smijten.


14.       De was opvouwen doe je tijdens het tv-kijken. Zet de mand met opvouwspul naast je neer en luister, terwijl je therapeutisch aan het vouwen bent, naar de belevenissen van Ludo en Janine. Uiteraard kan hier gewoon een glas wijn bij gedronken worden.


15.       Investeer een paar tientjes in van die handige bakken, waar je allerhande spul in kwijt kunt. Meet van tevoren wél even welke bakken in de kast/onder het bed/naast de wasmachine passen. Anders heb je er nog niks aan. #TipVanEenErvaringsdeskundige


16.   Huur voor grote klussen een schoonmaakbedrijf in. Of wou je zelf buiten op een ladder staan wiebelen om de ramen te lappen?

Huishoudweken 2017

17.   Koop alleen handdoeken en beddengoed in hetzelfde kleursegment. Dat scheelt je een hoop aparte wassen. Zo heb ik alleen witte handdoeken en draai ik één keer per week een witte was op 60 graden. (De gekleurde handdoeken die ik nog had, zijn geëindigd als klusdoeken.)


18.   Leg zo’n ramenwissertje in de douche. Ja, ik weet het, alleen het idee al levert je koude rillingen op. Toch loont het de moeite de douche droog te trekken na het douchen.


19.   Je hoeft echt niet elke avond een verantwoorde maaltijd te koken. Kies twee à drie avonden uit (waarvan je weet dat je überhaupt tijd hebt om te koken) en sloof je dan uit. De rest van de week leuk je makkelijke maaltijden of restanten op met een blaadje sla en een schijfje tomaat, eet je buiten de deur/bij je ouders/onderweg of haal je Chinees. Om schuldgevoel tegen te gaan, eet je bij de lunch een snackpaprikaatje of mandarijn.


20.   Fuck it. Er is wat beters te doen dan huishouden.